E-mail instellen

Als je bij Oni een hostingpakket afneemt dan kun je e-mail binnenkomend op dat domein bij ons opslaan en/of doorsturen naar een extern e-mailadres. Hiervoor dien je in het E-mail tabblad van het domein de e-mailadressen aan te maken die je wenst te gebruiken, bijvoorbeeld info@jedomein.nl en verkoop@jedomein.nl.

Mailprogramma kiezen

Als je voor een bepaald e-mailadres de binnengekomen mail bij ons laat opslaan, dan heb je een ruime keuze uit mailprogramma's om deze uit te lezen. Zo kun je gebruik maken van het standaard mailprogramma dat met je computer mee kwam (Mail van Apple of van Windows), maar er zijn ook alternatieven. Thunderbird is ook zeker de moeite waard om te proberen. Bovendien kun je je e-mail ook uitlezen met je mobiele telefoon of onze webmail applicatie.

Mailprogramma instellen

Nadat je een e-mailadres hebt aangemaakt en een mailprogramma hebt uitgekozen, moeten deze nog aan elkaar gekoppeld worden. In de praktijk zal je daarbij om de volgende informatie worden gevraagd (mogelijk in andere bewoordingen):

Inkomende mail

Mailservermail.oni.nl
POP of IMAPMeeste klanten kiezen voor IMAP, maar je mag zelf kiezen (het verschil wordt hier uitgelegd)
GebruikersnaamHet e-mailadres
WachtwoordHet gekozen wachtwoord
Beveiligde verbinding bij POPSTARTTLS (poort 110) of SSL (poort 995)
Beveiligde verbinding bij IMAPSTARTTLS (poort 143) of SSL (poort 993)
Beveiligde authenticatie (SPA)Nee

Uitgaande mail

Mailservermail.oni.nl
GebruikersnaamHet e-mailadres
WachtwoordHet gekozen wachtwoord
Beveiligde verbindingSTARTTLS (poort 587) of SSL (poort 465)
Beveiligde authenticatie (SPA)Nee

Voorbeelden

In de onderstaande helpartikelen leggen we stapsgewijs uit hoe je je e-mailadres kunt instellen in de meest gangbare mail-programma's:

Ongeadresseerde mail

E-mail gericht aan een e-mailadres die je niet specifiek hebt aangemaakt voor je domein wordt standaard geblokkeerd. Het is mogelijk dergelijke ongeadresseerde mail door te sturen naar een bestaand e-mailadres, ga hiervoor naar het E-mail tabblad van het betreffende domein in je Mijn Account omgeving. Let op, met zo'n instelling ontvang je waarschijnlijk wel meer spam.

Afwezigheidsbericht instellen

Een afwezigheidsbericht is een geautomatiseerd bericht dat teruggestuurd wordt als iemand je mailt. Lees verder in dit helpartikel