Zoekmachine optimalisatie of SEO (Search Engine Optimization) is een breed onderwerp en een geheel eigen specialisatie binnen de IT. In dit artikel proberen we een kort overzicht te geven van wat er bij SEO zoal komt kijken. Daarbij gaan we voor het gemak even uit van Google omdat deze momenteel marktleider is, maar bijna alles in dit artikel zal ook gelden voor andere zoekmachines zoals Bing, Yahoo, Ask en dergelijke.
Organic Search
Allereerst moet er onderscheid gemaakt worden tussen het advertentie (rood) en het Organic Search (groen) gedeelte op een Google zoekresultaten pagina.
Dit is een belangrijk verschil want je kan je website alleen op een advertentie plek krijgen door Google hiervoor te betalen (zie Google Adwords), een plek in het organische zoekgedeelte kan je niet kopen. Of jouw website hierin bij een bepaald trefwoord voorkomt en op welke plek je dan komt, wordt algoritmisch bepaald. Zoekmachine optimalisatie kan grofweg in twee vragen worden opgesplitst.
1. Op welke termen kom ik in de zoekresultaten voor?
Zoekmachines zoals Google doorzoeken continu het internet. Ze gaan van website naar website en maken daarbij voor iedere pagina die ze tegenkomen een uittreksel van de inhoud. Het aanleveren aan de zoekrobot kan geoptimaliseerd worden zodat deze een beter beeld krijgt van de structuur en de inhoud van de website en de individuele pagina's.
In het kort kan dit o.a. door:
- iedere pagina te voorzien van een unieke titel en meta-description die correspondeert met de inhoud
- de content zo te schrijven dat relevante steekwoorden waar je op gevonden wilt worden ook daadwerkelijk vallen
- semantische html te schrijven zodat er onderscheid gemaakt kan worden tussen bijzaak en hoofdzaak op een pagina en er geen belangrijke content in frames, plaatjes of flash wordt verstopt
- een doordachte interne link structuur op te zetten om het belang van bepaalde pagina's binnen de website te vergroten of te verkleinen, een "disclaimer" pagina is bijvoorbeeld ondergeschikt aan een "over ons" pagina
- de website te voorzien van zoekmachine vriendelijke url's
- de website te voorzien van een sitemap.xml
- gebruik te maken van de Webmaster Tools om zelf een beter inzicht te krijgen van hoe Google jouw website ziet en hierop in te spelen
Google heeft dit en meer in het Richtlijnen voor webmasters artikel uitgebreid beschreven.
2. Op welke positie kom ik dan te staan?
Iedereen wil zijn website natuurlijk op de eerste plek, dan is de kans namelijk het grootst dat de zoeker doorklikt naar jouw website. Als je onderaan de eerste of pas op een opvolgende zoekpagina terecht komt is die kans aanmerkelijk kleiner.
Google is groot geworden doordat ze een democratisch proces voor de ordening van zoekresultaten hebben bedacht dat PageRank (PR) genoemd wordt. Voor iedere website die naar jouw website linkt ontvang je een stukje pagerank, hoe meer je ervan hebt hoe hoger je in de resultaten terecht komt. Naast het meten van deze "inbound links" zijn er nog een heleboel andere factoren die een positieve uitwerking kunnen hebben op je positie binnen de organic search, zoals:
- Een snel ladende website, hier kan caching enorm bij helpen
- Mobiele optimalisaties, websites die niet voor mobiel geschikt zijn worden omlaag gedrukt als iemand op een mobiel zoekt
- Het gebruik van https beveiliging op je website
Er is nog veel meer te zeggen over zoekmachine optimalisatie. We hopen je met dit artikel als startpunt een aantal aanknopingspunten te hebben gegeven.