Uitgaande e-mail belandt in de spamfolder

Als jouw e-mail in de spamfolder van een ontvanger belandt, kunnen er verschillende oorzaken zijn. Deze oorzaken kunnen worden ingedeeld in drie categorieën:

  • Technische kenmerken van de e-mailprovider (Oni)
  • Inhoud van de e-mail
  • Spamfilterinstellingen van de ontvangende provider

Om te ontdekken welke oorzaak van toepassing is, kun je de online tool mail-tester.com gebruiken.

Een test uitvoeren

  1. Ga naar mail-tester.com en kopieer het eenmalige e-mailadres dat voor jou is aangemaakt. Laat deze website openstaan voor later gebruik.
  2. Verstuur nu een e-mail naar dat e-mailadres met hetzelfde onderwerp en dezelfde inhoud als een e-mail die bij anderen in de spamfolder is beland.

  3. Ga terug naar de website en klik op "Check vervolgens je score" om je testresultaat te zien.

De test zou een hoge score (bij voorkeur 10/10) moeten geven. Dit sluit technische en inhoudelijke oorzaken uit. Als de score lager is, bekijk dan de tips van mail-tester.com of stuur ons de link naar je resultatenpagina (onderaan de pagina).

Voorbeeld mail-tester.com resultaten

Wat te doen bij een perfecte score?

Een perfecte score is fijn! Maar je probleem is nog niet opgelost; je e-mail komt nog steeds in de spamfolder. De oorzaak ligt bij de spamfilterinstellingen van de ontvangende provider.

Elke mailprovider bepaalt zelf hoe hun spamfilter werkt en hoe streng deze is. Bij grote providers (Gmail, Outlook, enz.) gaat het vaak om een geheim zelflerend algoritme op basis van gebruikersinput. Het kan bijvoorbeeld zijn dat iemand per ongeluk op "dit is spam" heeft gedrukt, waardoor jouw e-mail ook als spam wordt gezien door anderen bij diezelfde provider.

Voor buitenstaanders (zoals Oni) is het niet mogelijk om te zien hoe de spamfilters van andere providers werken. Daarom kan de ontvanger het beste contact opnemen met de supportdesk van zijn/haar provider om te vragen waarom jouw e-mail onterecht als spam is gemarkeerd.